Wow, är det jag?!

Satt och tittade på kort igår på mig tagna under slutet av min graviditet och oj, va stor jag var! Dragit mig lite för att titta på dom bilderna men känner nu att jag vill skriva lite kring det och helt enkelt hoppas på att någon annan som gått upp väldigt i vikt ska finna hopp och inspiration till att finna en hälsosam livsstil och nå ett bättre självförtroende. Under min graviditet gick jag totalt upp 27 kg i vikt, de tre sista veckorna fick jag extremt ödem vilket resulterade i 12 kg viktökning på 20 dagar vilket är väldigt påfrestande för kroppen och fostret. Jag gick från att träna väldigt mycket innan jag blev gravid till att inte träna mycket alls men åt lika mycket näring som innan och kanske inte alltid de bästa valen vilket resulterar i ett överskatt av energi in.

Nu 17 månader efter mitt kejsarsnitt har jag gått ner 32 kg och är i bättre fysisk form än jag nog någonsin varit rent styrkemässigt och har även fått ett pannben som älskar att utmanas på träningsfronten. Jag tränar mycket hemma men kör även pass på gymmet men det började jag med först i november och innan dess har alltså näst intill all träning skett hemma eller utomhus så med andra ord krävs inte ett gymkort för att komma igång med sin träning utan är snarare ett steg att utveckla sin träning i en senare fas. Jag tränar fortfarande mycket hemma för jag har inte alltid möjligheten att ta mig till gymmet och med några få redskap eller med din egen kroppsvikt så kommer du väldigt långt. Det enda som krävs är en vilja att förändras, en vilja att nå en mer hälsosam livsstil i form av antingen en ökad fysisk aktivitet, ett minskat sockerintag eller reducerad stressnivå. Om du startar med att se över din fysiska aktivitet så brukar smarta kostval, bättre sömn och en ökad resistens mot stress följa efter och 20-30 minuter om dagen för en promenad eller ett snabbt cirkelpass har alla tid till. Så det enda som krävs är viljan, en motivation och en målsättning.page

Min målsättning är inte vad vågen säger längre utan att bli fysiskt starkare med uppsatta mål som att springa milen på under 60 minuter (inte sprungit en mil sen i somras så ingen aning var jag ligger tidsmässigt), klara 5 strikta chins, öka vikten i marklyft och finslipa teknik samt göra blodsmak i munnen till en vän istället för en fiende. Nu är det här mina individuella mål och jag har motivationen till att nå dit. Träning, näringslära och stressreducering är bitar som jag brinner för och har god kunskap kring tack vare min utbildning men även ett stort personligt intresse. 20130726-151955.jpgHar ni frågor kring något kring dessa ämnen så var inte rädda för att fråga för jag svarar gärna. Att genomföra en livsstilsförändring är tufft men alla ska veta att ett återfall är inte en återvändsgränd utan en erfarenhet där du samlar kunskap och bygger upp en ökad möjlighet att klara nästa förändringsprocess. Den enda som bestämmer hur du ska leva ditt liv är du och valen som du gör är dina.

Annonser

Skadad misse

Ja, naturligtvis hände det som inte ska hända på en långhelg. I lördags kommer Albin in med blodig tass och vägrar att gå på den och vi får inte titta på den. Påkörd tänkte vi och paniken steg snabbt ett par hack men när vi väl fick titta såg vi att han har ett sår på tassen precis över fotleden som gör att han har väldigt ont Han kan ha rivit sig på någonting men samtidigt så kan han ha varit i slagsmål. Vi har sköljt det med klorhexedin och försökt att hålla rent som burit honom upp och ner för trappen ner till källaren där han vill vara när Christian är vaken så att han får vara i fred. Imorgon öppnar äntligen veterinären igen och då ska vi åka dit, hoppas bara att det finns tid till Albin. Nu är jag orolig för att det har gått två dygn och inga tecken på förbättring mer än att såret börjat att läka. Han stödjer fortfarande inte på tassen men samtidigt är jag glad att han inte visar nå tecken på att det ska ha blivit värre heller. img_0050_174237143 IMG_6916Ordet för mitt eget välbefinnande är stress då jag ska redovisa min praktik imorgon med alla pedagogiska perspektiv som jag observerat och satt in i teorier och modeller. Den första riktiga individuella redovisningen på närmare 15 minuter och jag är nervös för läraren har en tendens att njuta av att trycka ner en inför klassen, usch!

Hur ska detta år bli?

Inför detta år blir mitt löfte kort och gott att försöka att tänka positivt för 2014 kommer att bli ett utmaningarnas år. Om 6 månader är jag utexaminerad hälsopedagog och då ska jag bestämma mig om det är där jag vill stanna eller om jag vill studera vidare och i så fall till vad? Näringslära och personlig träning ligger mig nära hjärtat och kanske blir det nästa steg samtidigt som de flesta proffesionella näringslära-kurser kostar en hel del pengar att gå och är på annan ort. Med andra ord blir det pendling och det innebär ett ökat ansvar med Christian för Calle men det blir det ju även om jag istället börjar att arbeta. Min skräck är att bli arbetslös men som så många sagt kan även det vara en möjlighet. Ja, nu svamlar jag.

Mina tankar och önskemål inför detta år:
• Tänka positivt
• komma på en plan inför framtiden
• Stressa mindre

20140102-094728.jpgKanske inte lika avstressad som Albin dock, haha.

Tabatapass

Idag kom jag aldrig iväg till gymmet som jag hade planerat pga diverse barnrelaterade orsaker. Eftersom Christian älskar när jag hoppar omkring här hemma och har varit med mig och tränat här hemma är hemmaträning när C är vaken helt okej. Jag använder helst inte redskap under de passen dock för C är ju ändå ett klåfinger och kan göra sig illa.

Dagens pass blev ett tabatapass dvs. Kör allt du kan i 20 sek och vila i 10 sek i 8 omgångar, alltså 4 minuter totalt per övning. Innan passet körde jag en rörlighetsbaserad uppvärmning t.ex. Benböj med pinne, gående mountainclimbers fram till utsida hand.

Dagens övningar:
Burpees med magdopp i golvet
Sumosquats med vikt (12 kg kettlebell för mig)
Utfallshopp
Mountainclimbers
Dips från stolskant
T-armhävning eller vanliga
Avslutade med lite situps och stretch.

Svettig hemmaträning

Idag blev det hemmaträning medan lilleman sov middag och som vanligt körde jag ett ordentligt cirkelpass. Denna gång med övningar uppdelade i 3 stycken block med crossfit-inspirerade övningar. Jag tog tid på min runda för att ha koll på mina resultat med förhoppning att de förbättras och det finns det utrymme till, tro mig. Värm upp innan och kör gärna några smidighetsövningar innan.

Block 1:

Kettlebellsving 20-10-8 reps

Kettlebellthrusters 20-10-8

Armhävningar 20-10-8

Vila i 2 min

Block 2:

Rodd i TRX eller min lösning 20-16.8

Utfall med bakre benet i TRX (hänger i öglan) eller bakre foten på en stol 10-8-6- per ben

Sumo high pull deadlift med KB 20-16-8

Vila 2 minuter

Block 3.

Burpee med hopp eller marklyft/deadlift med KB istället för hoppet (välj variant själv) 15-10-5

Tricepsarmhävningar (smala) eller dips från stolskant 20-10-8

Plankan med knäindrag (dra knäna växelvis mot bröstet stående i plankan och håll höften stabila) 10-10-8

Jag har ingen TRX (tyvärr) hemma så mina lösning ser ni nedan på kort och för utfallen satt jag ena foten på en stol.IMG_7141 IMG_7142För att mata ut det sista körde jag ett par frivändningar med skivstången och några magövningar innan stretch. Det var ett svettigt pass må ni tro!

Mjölkproteinallergi

Etiketter

,

Som många av er vet så fick Christian diagnosen mjölkproteinallergiker när han var 4 månader och vi upptäckte det genom att hans blöjor innehöll blodslem. Vi slutade då helt med mjölkprodukter och han åt helt mjölkfritt fram tills det att han var strax över året. Anledningen att vi fick vänta så länge med att provocera (testa mjölkprodukter) var att han fått ett hål i tarmen och den var tvungen att helt få läka innan. Vi märkte inte på något vis att han mådde nå sämre med mjölk i maten så vi fortsatte även efter provokationstiden med mjölk. Några veckor senare så började Christian på förskolan och drog på sig en hemskt rosslande slemhosta som sedan inte släppt men förskolepersonalen sa att det var vanligt att hostan kunde hålla i sig väldigt länge. Okej tänkte vi. Sedan blev ju Christian magsjuk nu för någon vecka sedan och efter det har han inte alls kunnat ta så mycket mjölkprodukter vilket kan vara vanligt efter att inte ha kunnat äta och dricka ordentligt på dagar. I vilket fall så började jag och Calle att lägga ihop bitarna med att vi slutade med mjölkfritt några veckor innan förskolan och hans slemhosta och snuva har inte gett med sig sen i augusti och nu även överkänsligheten mot mycket mjölkprodukter och hans torreksem som han hade under hans första 4 månader är tillbaka värre än någonsin och även under vänstra ögat. Mjölkproteinallergin försvann nog aldrig utan ändrade bara symtom i och med att han blev äldre så nu har vi tagit bort alla mjölkprodukter igen på prov så får vi se vad tiden utvisar. Förhoppningsvis försvinner hostan och rossligheten som stod som ett av de vanligaste symtomen och även vår barnläkare trodde att detta kan vara grunden men att ingen av oss sett det för att han i samma veva startade förskolan med alla dess baciller. Känslan när man upptäcker något sånt här och vetskapen att det vi gett honom kan ha fått honom att må sämre än vad han borde ha gjort gör att jag känner mig som världens sämsta mamma samtidigt som jag vet att jag aldrig medvetet skulle göra någonting mot Christian som får honom att må dåligt. Många känslor är det som rör sig just nu. Förskolan har stängt fram till den 7/1 så kan bli svårt att informera dem om kostförändringar innan och jag hoppas att det inte kommer att orsaka problem men ska försöka att nå dem via mejl innan.IMG_7026 IMG_7028 IMG_7034 IMG_7053Mammas älskling ♥

Vår julafton

julaftonsmorgonen så packade vi in oss i bilen och åkte och badade på Fjärran Höjder-badet hela familjen. Christian tyckte att det var roligt och lite läskigt med så mycket vatten överallt så det blev både skratt och tårar och efteråt så var det en trött liten kille vi fick med oss hem. Resten av dagen spenderade vi hemma hos mina föräldrar tillsammans med delar av släkten. Vi tittade på obligatoriska Kalle Anka, åt massor av god julmat och sen öppnade Christian drivor av julklappar. Han fick b.la. ett piano, leksaksbilar, en stor brandbil som kan spruta vatten, megablocks, filmer, böcker, kläder och ja, en massa mer. så nu måste jag leta efter bra förvaring till alla leksakerna som ligger överallt.IMG_7109 IMG_7112 IMG_7115 IMG_7118 IMG_7120 IMG_7121 IMG_7122 IMG_7126 IMG_7128 IMG_7131 IMG_7135Av Calle fick jag Per Morbergs julkokbok och ett skivstångsset, precis som jag hade önskat. Skivstången invigdes på juldagen med ett svettigt cirkelpass här hemma. Nu har vi nästan ett helt hemmagym här hemma men vi saknar fortfarande lite saker men Rom byggdes ju inte på en dag eller vad man nu säger. Vi känner att det är ett väldigt bra komplement de dagar som vi inte hinner ta oss till gymmet eller att gymmets barnpassning är stängt. Calle har skaffat gymkort på samma ställe som jag så nu kommer träningen att bli ännu smidigare.

20131227-114229.jpg

Sista veckan

Nu är vi inne på sista veckan på praktiken och jag känner redan hur mycket jag kommer att sakna allting och framför allt alla människor och all glädje som jag känt under de här veckorna. Tänk, innan praktiken kändes allt som ett gissel och nu är det den bästa tiden på hela utbildningen. Så kan jag tänka mig att utbilda mig till personlig tränare efteråt? Ja, det kan jag absolut även om det är en tuff bransch att slå sig fram inom. Min handledare har varit fantastisk och henne kommer jag att sakna mest även om jag vet att vi kommer att behålla kontakten för vi bor väldigt nära varandra.

20131218-205835.jpg

20131218-210023.jpg

Snälla träningstomten

Visst är det synd att vissa saker på ens önskelista är så dyra? En träningsklapp som länge stått på min ”ska-köpa-när-jag-har-pengar-över”-lista är ett TRX-kit. Vilken grym träningsgrej det är och så lätt att använda hemma och bara lägga undan när den inte används. Kan fästas i taket med ett takfäste eller klämmas fast i dörren.

20131218-125315.jpg

Kroppsförändring och magsjuka

Bloggen har fått ligga vilande nu under denna stressiga period men nu tänkte jag skriva lite snabbt vad som händer och att vi lever. Min praktik håller på för fullt och jag är nu inne på fjärde och sista veckan på fjärran höjderbadet. Jag följer som sagt deras hälsopedagog/personlig tränare och det har blivit en hel del träning under dessa veckor och jag har fått väldigt mycket träningsinspiration och motivation till att komma tillbaka helt och fullt till den hälsosamma livsstil jag levde förr om åren. Kroppen börjar jag oxå känna igen, tänk vad snabbt det går när man väl bestämmer och i mitt fall ökar intensiteten och ser över sitt sätt att leva. Jag personligen åt för lite mat om dagarna så nu får jag hålla koll med en kaloriräknare för att se till att jag äter tillräckligt efter hur mycket jag tränar och då började jag även se skillnad på kroppen och känna ett annat gensvar vid träningen. Kroppen är bra fantastisk!

20131216-172131.jpg

20131216-172502.jpg

20131216-172642.jpgParallellt med praktiken så har Christian drabbats av magsjukan och är varit sjuk i snart en veckas tid men sen igår är det lugnt och nu är det karantän tills på onsdag när han får komma tillbaka till brottsplatsen, dvs förskolan.

20131216-173000.jpg